Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Knie    -    Oorzaken van knieklachten    -    Patellofemoraal pijnsyndroom

Patellofemoraal pijnsyndroom

Als de knieschijf of het kniegewricht niet goed functioneren kan het patellofemoraal pijnsyndroom. Het patellofemoraal pijnsyndroom komt veel voor bij kinderen en jonge tieners. Bij het buigen van de knie kan een klikkend geluid te horen zijn. Pijn ontstaat vaak in de knieholte en aan de binnen- of buitenkant van de knie. Als de stand van de knieschijf ten opzichte van het dijbeen niet goed is, kan het patellofemoraal pijnsyndroom optreden.

Symptomen van het patellofemoraal pijnsyndroom

Als je last hebt van het patellofemoraal pijnsyndroom, ervaar je klachten als pijn aan de voorkant van de knie, rondom de knieschijf. De pijn kan ook voorkomen in de knieholte en/of aan de binnen- of buitenkant van de knie. Als de knie wordt belast neemt de pijn in de knie toe. Bijvoorbeeld lang wandelen, traplopen, hurken en fietsen zorgen voor klachten.

Oorzaken van het patellofemoraal pijnsyndroom

Als de stand van de knieschijf ten opzichte van het dijbeen niet goed is kan het patellofemoraal pijsyndroom optreden. Een van de oorzaken die het vaakst voorkomt is een disbalans van de spieren in het bovenbeen. Deze disbalans zorgt ervoor dat de knieschuif uit positie wordt getrokken, waardoor de knieschijf bij het buigen en strekken abnormale bewegingen gaat maken. Factoren die bijdragen aan het ontstaan van het pijnsyndroom zijn zwakke spieren, verkorte spieren, een toename is sportbelasting, een groeispurt, een incorrecte stand van de voeten, verkeerd schoeisel en slechte training.

Behandeling van het patellofemoraal pijnsyndroom

Vroeg contact met een fysiotherapeut is bij het patellofemoraal pijnsyndroom raadzaam. Vroege interventie kan ervoor zorgen dat het herstelproces korter is. In de meeste gevallen is het patellofemoraal pijnsyndroom door middel van fysiotherapeutische behandeling goed te verhelpen.