Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Knie    -    Welke soort knieklachten zijn er?    -    Pijn binnenkant knie

Pijn binnenkant knie

Pijn aan de binnenkant van de knie kan voor erg veel hinder zorgen. Heb je pijn aan de binnenkant van de knie dan kan dit diverse oorzaken hebben.

Oorzaken van pijn aan de binnenkant van de knie

Soms is de oorzaak van pijn aan de binnenkant van de knie een knie-trauma, maar de pijn kan ook worden veroorzaakt door slijtage.

Beschadigde of gescheurde binnenmeniscus

Bij het hard stoten van de knie of door de knie te verdraaien kan de binnenste meniscus scheuren of beschadigen. Een beschadigde of gescheurde binnenmeniscus zorgt dan voor pijn aan de binnenkant van de knie. Gescheurde meniscus, lees meer >>

Letsel aan de binnenste knieband

Wanneer een externe kracht ervoor zorgt dat de knie in gestrekte toestand naar binnen wordt geduwd ontstaat er schade aan de binnenste knieband (de mediale collaterale band). Wanneer dit gebeurt wordt de knie in een X-stand geduwd, waardoor de binnenste knieband kan (in)scheuren. Letsel aan de binnenste knieband  veroorzaakt pijn aan de binnenkant van de knie. Gescheurde knieband, lees meer >>

Slijtage/ artrose

Bij slijtage van de knie wordt de kwaliteit van het kraakbeen in de knie minder, waardoor er wrijving ontstaat tussen de botten in het kniegewricht. Wanneer er sprake is van slijtage aan de binnenkant van de knie, treedt er pijn op aan de binnenkant van de knie. Slijtage/artrose, lees meer >>

Behandeling van pijn aan de binnenkant van de knie

Afhankelijk van de oorzaak van de klachten en de ernst van de situatie moet de knie behandeld worden. Het kan zijn dat de klachten met rust vanzelf verdwijnen. Is de blessure echter ernstiger, dan kan het raadzaam zijn een kniebrace te dragen en het herstel te laten begeleiden door een fysiotherapeut. Bij een onjuiste behandeling kan chronische instabiliteit van de knie optreden. Een vroege diagnose en hulp is dus van groot belang.