Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Schouder    -    Oorzaken van schouderklachten    -    Frozen shoulder

Frozen shoulder

Een frozen shoulder (verkorting van het gewrichtskapsel, ofwel adhesieve capsulitis) is een veelvoorkomende schouderklacht die erg vervelend is. Bij een frozen shoulder is het gewrichtskapsel dat zich rond de kop en de kom van het schoudergewricht bevindt ontstoken. Als dit kapsel ontstoken is wordt het dik en verschrompeld het, wat leidt tot zeer pijnlijke en langdurige klachten. Een frozen shoulder komt het meest voor bij patiënten tussen de 40 en 60 jaar.

Symptomen van een frozen shoulder

Bij een actieve frozen shoulder heb je vaak een zeurende en drukkende pijn aan de buitenzijde van de schouder. Je hebt last van een stijve schouder. De schouderpijn kan uitstralen naar de arm en in ernstige gevallen kan de pijn tot in de hand worden gevoeld. Bij een frozen shoulder is het bewegen van de schouder moeilijk. Onverwachte bewegingen kunnen heftige pijn veroorzaken. Vaak treedt bij een frozen shoulder ook krachtverlies in de schouder op.

Oorzaken van een frozen shoulder

Vaak is de oorzaak van een frozen shoulder onbekend, ofwel de ontsteking van het gewrichtskapsel rond de schouder ontstaat spontaan, of door een trauma. Bij het spontaan ontstaan van een frozen shoulder spreken we van een primaire frozen shoulder. Als een frozen shoulder het gevolg is van een trauma of ongeval spreken we van een secundaire frozen shoulder. Factoren als de ziekte van Parkinsson, suikerziekte, hart- en vaatziekten of de behandeling van borstkanker kunnen de kans op een frozen shoulder vergroten.

Verloop van een frozen shoulder

Een frozen shoulder verloopt in drie fasen. De eerste fase ‘de freezing-fase’ duurt 2 tot 9 maanden. Tijdens deze fase is er sprake van schouderpijn en een stijve schouder. Vaak is de pijn in de schouder tijdens deze fase ’s nachts het hevigst. De ‘frozen-fase’ duurt 4 tot 12 maanden. Tijdens deze fase blijft de stijfheid aanwezig. De schouderpijn neemt geleidelijk af. De ‘ontdooi-fase’ duurt een aantal maanden, tot enkele jaren. De schouderklachten nemen af en de bewegingsvrijheid neemt toe, tot de klachten helemaal verdwenen zijn, dat kan van 5 maanden tot 2 jaar duren.

Behandeling van een frozen shoulder

Bij een actieve frozen shoulder werken we intensief samen met GOED Medisch Centrum. Er wordt een injectie met ontstekingsremmers gezet in het gewricht. Werkt deze onvoldoende dan kan er voor gekozen worden een tijdelijke pijnblokkade door een anesthesist te laten zetten. Zolang de patiënt pijn heeft, starten we niet met fysiotherapie. Er wordt nooit voor een operatie gekozen tenzij er andere pathologieën aanwezig zijn, zoals peesscheuringen. Frozen shoulder verdwijnt uiteindelijk uit zichzelf, maar dat kan tot 2 jaar duren.