Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Schouder    -    Welke schouderklachten zijn er?    -    Knak in schouder

Knak in schouder

Een vaak gehoorde klacht op het gebied van schouders is een knak in de schouder, of een krakende schouder. Een knak of kraak in de schouder treedt vaak op tijdens het belasten van de schouder of het ‘ronddraaien’ van de schouder. Vaak gaat een krakende, of knakkende schouder gepaard met een instabiele schouder, of met slijtage van het schoudergewricht. De schouder is het meest mobiele gewricht van het lichaam en bestaat uit vele pezen, banden en botten. De krakende schouder kan verschillende oorzaken hebben.

Oorzaken van een knakkende of krakende schouder

Artrose in de schouder

Artrose is de benaming voor slijtage. In dit geval in de schouder. Met slijtage van de schouder kan er een knak of kraak in het schoudergewricht ontstaan. Als het kraakbeen dunner wordt, en/of de kwaliteit van het kraakbeen afneemt, spreken we van slijtage, of artrose. Lees meer over artrose in de schouder >>

Peesontsteking in de schouder

De schouder is een complex gewricht dat bestaat uit diverse pezen, botten en spieren. Bij overbelasting van de schouder kan een ontsteking van de schouderpees optreden. Als een pees ontstoken is, zwelt deze op, en heef de pees te weinig bewegingsruimte. Een peesontsteking in de schouder gaat gepaard met pijn, en kan een knak of kraak in de schouder veroorzaken. Lees meer over een peesontsteking in de schouder >>

Slijmbeursontsteking in de schouder

Een slijmbeursontsteking is een van de meest voorkomende blessures aan de schouder. Een slijmbeursontsteking in de schouder gaat gepaard met (veel) pijn, en kan ook een knak, of kraak in de schouder veroorzaken. In veel gevallen wordt een slijmbeursontsteking in de schouder veroorzaakt door overbelasting. Lees meer over een slijmbeursontsteking in de schouder >>

Behandeling van een knakkende of krakende schouder

Om een krakende of knakkende schouder te kunnen behandelen is het nodig een goede diagnose te stellen van de oorzaak van de klachten. Artrose in de schouder is niet meer terug te draaien.(onomkeerbaar proces) en een peesontsteking dient anders behandeld te worden dan een slijmbeursontsteking in de schouder. Axis maakt gebruik van echografie om de juiste diagnose te stellen.  Na het stellen van de diagnose stellen we een behandelplan op. We maken duidelijke afspraken, zodat u weet waar u aan toe bent. In het behandelplan benoemen we de te behalen doelstellingen en het aantal behandelingen dat hiervoor nodig is.