Home    -    Waar heeft u klachten?    -    Knie    -    Welke soort knieklachten zijn er?    -    Pijn in knie bij buigen en traplopen

Pijn in knie bij buigen en traplopen

Pijn tijdens het buigen van de knie en tijdens (trap)lopen is erg vervelend. Je bent minder mobiel en het heeft invloed op je dagelijks leven.

Pijn in knie bij buigen en traplopen: oorzaken

Het hebben van pijn in de knie tijdens buigen en/of traplopen kan diverse oorzaken hebben. Hieronder bespreken we de meest voorkomende oorzaken.

Artrose aan de knie

In de knie bevindt zich tussen het boven-, onderbeen en de knieschijf een laagje kraakbeen. Wanneer de kwaliteit van dit kraakbeen afneemt en het kraakbeen dunner wordt spreken we van slijtage, of artrose. Sinds januari 2018 wordt de fysiotherapeutische behandeling van artrose in de knie voor 12 behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed. Lees meer over knieartrose >>

Lopersknie

Een lopersknie, ook wel Iliotibial Band Syndroom (ITBS) genoemd, is misschien wel de meest voorkomende hardloopblessure. Het komt bij vijf tot viertien procent van alle hardlopers voor. Een lopersknie wordt veroorzaakt door overbelasting van de pezen aan de zijkant van de knie. Vaak veroorzaakt door spierzwakte in de heup of door een verkeerde stand van de voeten.  Lees meer over een lopersknie >>

Patellofemoraal pijnsyndroom

Bij het patellofemoraal pijnsyndroom horen pijnklachten die ontstaan door disfunctioneren van de knieschijf of het kniegewricht. Het pijnsyndroom komt veel voor bij kinderen of tieners, vaak na een groeispurt. Een verkeerde stand van de voeten, verkeerd schoeisel en zwakke spieren in de bovenbenen en billen kunnen dit syndroom veroorzaken. Tijdens het buigen van de knie kan een klikkend geluid te horen zijn. Pijnklachten ontstaan vaak in de knieholte en aan de binnen of buitenzijde van de knie. Een vroege fysiotherapeutische behandeling kan voorkomen dat het herstel lang duurt. Patellofemoraal pijnsyndroom, lees meer >>

Er zijn vele mogelijke oorzaken voor pijn in de knie bij buigen of traplopen. Om de oorzaak te kunnen benoemen is een goede diagnose nodig. Na het stellen van de juiste diagnose wordt een behandelplan opgesteld.

Behandeling

Plan direct een gratis onderzoek >> Het pijn in de knie bij buigen of traplopen kan diverse oorzaken hebben. Een goede diagnose is dus nodig om tot een goed behandelplan te komen. Na het stellen van een goede diagnose maken we duidelijke afspraken, zodat u weet waar u aan toe bent. In het behandelplan benoemen we de te behalen doelstellingen en het aantal behandelingen dat hiervoor nodig is.